Dokonalé zariadenie s pohonom: Čo robiť, keď vám vypovedá službu

Nástroje s pohonom sa vyvíjali od veľkých vodných a veterných mlynov a tkáčskych stavov až po dnešnom kompaktné zariadenie, ktoré sa zmestia do dlane jednej ruky, ako je napr. ručná brúska alebo elektrický skrutkovač.

Dokonalé zariadenie s pohonom: Čo robiť, keď vám vypovedá službu

Dokonalé zariadenie s pohonom: Čo robiť, keď vám vypovedá službu (Foto: tirshop.sk)

Takmer všetky dnešné stroje s pohonom využívajú jednu z dvoch možností: elektrinu alebo vzduch. Nástrojom, ktoré používajú vzduch, sa hovorí pneumatické, a dnes rýchlo získavajú na popularite, zvlášť medzi majiteľmi automobilov.

Prevažná väčšina pneumatických nástrojov, kam patria aj autá, používa stlačený vzduch dodávaný kompresorom. Kompresory sú poháňané elektrinou alebo benzínom. Z kompresora vedú hadice do nástroja a poskytujú mu tým prísun hnacej energie o stálej rýchlosti.

Na základe toho funguje aj klimatizácia v aute. Z času na čas sa však musí prečistiť, vymeniť alebo urobiť nový repas kompresorov.

Klimatizácie sa líšia množstvom hluku, ktorý produkujú. Keď zistíte, že Vaša jednotka klimatizácie vydáva hlasnejší alebo nepravidelné zvuky, môže byť problém v kompresore.

Keď sa potvrdí, že zvuky vychádzajú z kompresora, existuje niekoľko vysvetlení, z ktorých niektoré sú menej závažné a iné vážnejšie poruchy.

Predbežné úvahy

Predtým, než necháte kompresor klimatizácie prezrieť, uistite sa, či tento druh zvukov nie je normálnym prejavom jeho fungovania. Aj keď sa zdá, že to je samozrejmé, mnoho ľudí neodhadne, koľko hluku bude klimatizácia pri chode produkovať. Ak máte novú jednotku alebo nie ste ešte zvyknutí na staršiu, môžete mať proste len hlučnejšiu klimatizáciu. Tiež sa uistite, či zvuky vychádzajú z kompresora alebo z iných prvkov, ako je potrubie alebo jednotka úpravy vzduchu.

Uvoľnená alebo odpadnutá súčiastka

Znie zvuk z klimatizácie ako kovové klepanie či rachotanie? Uvoľnené súčiastky sú v kompresoroch bežným problémom. Ľahko to sami zistíte, hoci sa odporúča si zavolať technika na klimatizácie, aby jednotku s kompresorom otvoril a prezrel. 

Keď budete kontrolovať uvoľnené súčiastky, skontrolujte trubice s chladiacou kvapalinou, či niekde nie sú príliš ohnuté smerom k inej súčasti. Tiež je možné, že do jednotky pri výrobe spadla skrutka alebo kúsok kovu, ktorý teraz môže spôsobovať rachotanie. Oplatí sa vám prekontrolovať aj časti riadenia, ktoré môžete opraviť a vymeniť rovnako tak kvalitným repasom servoriadenia.

Text: PR